Klasy integracyjne
Funkcjonują różne opinie na temat kształcenia integracyjnego, jednak nigdy nie mieliśmy wątpliwości, że zasadność kształcenia integracyjnego jest oczywista.
Stwarza on naturalne warunki i możliwości spotykania się dzieci niepełnosprawnych z pełnosprawnymi podejmowania wspólnych inicjatyw i uczenia się. Należy podkreślić, że obcowanie uczniów zdrowych
i niepełnosprawnych stanowi szansę dla obu grup.
Klasa integracyjna to zespół dzieci zdrowych
i niepełnosprawnych. (Nie są to klasy wyrównawcze!) Nabór dzieci zdrowych do takich klas odbywa się za zgodą rodziców
i uczniowie Ci muszą spełnić wymagania, które określa Regulamin przyjmowania uczniów do klasy integracyjnej. Natomiast niepełnosprawni uczniowie muszą posiadać stosowne dokumenty, stwierdzające ich predyspozycje do tego typu klasy.
Klasa integracyjna nie może być liczna. W klasach tych uczy się od 15 do 20 uczniów w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych. Edukacja w takim oddziale to nauczanie wielopoziomowe w ramach wspólnego programu nauczania poprzez modyfikowanie go do potrzeb i możliwości konkretnego dziecka.
W klasie zatrudnionych jest dwóch nauczycieli, którzy jednocześnie prowadzą zajęcia ze wszystkimi dziećmi
- jeden nauczyciel jest nauczycielem prowadzącym (w danej chwili),
a drugi - wspomagającym uczniów niepełnosprawnych.
W szkole zatrudniony jest oligofrenopedagog
i pedagog szkolny, którzy pomagają dzieciom niepełnosprawnym
w pokonywaniu barier utrudniających im funkcjonowanie
w środowisku dzieci zdrowych.